Znate li šta svakodnevno uzimanje multivitamina čini vašem tijelu?

Prema istraživanju objavljenom u farmaceutskom biltenu Advanced Pharmaceutical Bulletin (APB), trećina odraslih osoba i polovina stanovništva starijeg od 55 godina uzima najmanje jedan dodatak prehrani dnevno. Iako su dodaci prehrani vrlo rasprostranjeni i popularni, znate li šta njihovo svakodnevno uzimanje čini vašem tijelu? Kako god, prije bilo kakve odluke i kupovine preporučuje se posavjetovati s ljekarom o multivitaminima, suplementima i lijekovima.

Multivitamini mogu spriječiti nedostatak vitamina

Uzimanje multivitamina može povećati svakodnevnu kvalitetu života u vidu povećane razine energije, što često proizlazi iz kombinacije vitamina B s drugim dodacima. Ali vrlo je važno odabrati dodatak prehrani koji sadrži baš one hranjive tvari koje vam nedostaju.

Multivitamini mogu blokirati djelovanje lijekova na recept

Neki dodaci prehrani mogu pojačati djelovanje vaših lijekova, a drugi ga mogu smanjiti. To je svakako važno imati na umu kako vam se ne bi dogodilo da uzimate previše ili premalo potrebnih lijekova.

Predoziranje multivitaminima može dovesti do moždanog udara

Većina vitamina je topiva u vodi, a vitamini A, D, E i K topivi su u mastima. Uzimanje previše vitamina topivih u mastima može biti opasno, a poznato je da su velike količine vitamine A i E loše za zdravlje. Naime prevelik unos vitamina E ili betakarotena može biti iznimno opasan jer dl-alfa tokoferol povećava stopu mortaliteta zbog subarahnoidnog krvarenja, a dodatak betakarotena povećava incidenciju intracerebralnog krvarenja.

Multivitamini mogu potaknuti nezdravu prehranu

Svakodnevno uzimanje multivitamina može pružiti lažan osjećaj sigurnosti da ste zdravi i da ne morate posebno paziti na zdravu prehranu. Međutim, upravo je to jedna od većih zabluda. Za zdravlje je veoma bitna zdrava i uravnotežena prehrana, a multivitamini mogu biti samo pomoć u tom procesu, ne i osnova.

Pretjerana konzumacija multivitaminima može utjecati na razinu šećera u krvi

PROČITAJTE  Izvori melatonina, hormona važnog za san ali i cijelo tijelo

Vitamini u obliku gumenih bombona i pastila za žvakanje postali su vrlo popularni, čak i kod odraslih. Međutim ako bolujete od dijabetesa, trebali biste s posebnim oprezom uzimati vitamine koji se žvaču jer vrlo često sadrže dodani šećer ili druga nezdrava punila. Svakako dobro proučite sastojke, posebno ako ste osjetljivi na određenu hranu, alergični ste ili imate druge prehrambene probleme ili navike.

Uzimanje prevelike količine multivitamina može dovesti do oštećenja živaca

Prekomjeran dugotrajan unos vitamina B6 može izazvati nepovratna oštećenja živaca dok dugoročno visok unos vitamina B3 može izazvati oštećenje jetre. Osim toga, dugotrajno uzimanje vitamina B6 u velikim količinama (1-6 grama na dan) može dovesti do ozbiljnih neuroloških poteškoća, lezija na koži, osjetljivosti na svjetlost, mučnine i ubrzanog lupanja srca. Predoziranje vitaminima vrlo često događa se zbog uzimanja različitih kombinacija multivitamina. Kako biste to izbjegli, stručnjaci savjetuju da ako uzimate neki drugi dodatak prehrani koji sadrži vitamine ili minerale, možda bi bilo najbolje da sami odaberete suplemente i u tom slučaju odustanete od multivitamina.

Predoziranje multivitaminima može dovesti do bubrežnih kamenaca

Prije odabira dodatka prehrani važno je provjeriti dozu, pogotovo ako se radi o kalciju ili vitaminu D. Vitamin D, pogotovo njegov aktivni metabolit kalcitriol, povećava probavnu apsorpciju kalcija – jer je izlučivanje kalcija urinom direktno povezano s probavnom apsorpcijom kalcija, a metaboliti vitamina D mogu povećati kalciuriju i potaknuti stvaranje kamenca u mokraći. Budući da naše tijelo može apsorbirati samo oko 500 mg kalcija u jednoj dozi, ako uzimate više od toga, nećete imati dodatnu korist. U tom slučaju odaberite vitamin s 500 mg po tableti koji se uzima dva puta dnevno.

Zbog multivitamina mogli biste se osjećati zdravijima nego što jeste

PROČITAJTE  Bijeli luk čini čuda za zdravlje: Ali, ovih pet grupa ljudi ne smiju da ga jedu

Dodaci prehrani nikada ne bi trebali biti zamjena za uravnoteženu i zdravu prehranu. Osim toga, vrlo lako mogu odvratiti pažnju od praktikovanja zdravog načina života.