Što sve provjeravaju testovi željeza i kako prepoznati njegov nedostatak?

0
208

Postoji nekoliko krvnih testova vezanih uz željezo, od kojih je svako testiranje nešto drugačije

Test serumskog željeza

Ljekar će obično zatražiti testiranje serumskog željeza kao nastavak dijagnostike ako je vaše početno testiranje otkrilo abnormalne rezultate. Provjerava nenormalno visoku ili nisku razinu željeza u krvi. Nenormalan rezultat može ukazivati na to da imate anemiju ili da ste unijeli previše željeza.

Test ukupnog kapaciteta vezanja željeza (TIBC)

TIBC testom provjerava se ima li previše ili premalo željeza u krvotoku. Ljekar može naručiti ovaj test ako misli da imate anemiju ili previše željeza u krvi, jer oboje može biti znak ozbiljnog zdravstvenog stanja. Željezo ne cirkuliše u krvi samostalno, već je vezano za transportne proteine koji se u dijagnostici zovu skupnim imenom TIBC, a slobodna frakcija UIBC te predstavljaju trenutni depo željeza.

Feritin test

Provjerava razinu željeza pohranjenog u vašem tijelu. Feritin su prava skladišta željeza iz kojih ga organizam crpi kad mu nedostaje. I abnormalno niska i visoka razina feritina može uzrokovati neugodne simptome.

SIMPTOMI NEDOSTATKA

Osjećate li se umorno, slabo ili imate vrtoglavicu, blijedu kožu, brzi puls, hladne ruke, glavobolje i probavne probleme? Češće ste bolesni, a temperatura vam varira više nego inače? Uz to primijetili ste da manje jasno razmišljate i lošije pamtite? To su znakovi koji bi mogli značiti da vaše tijelo ne dobiva dovoljno željeza. Možda isprva nećete primijetiti ništa jer će vaše tijelo koristiti ono što je pohranilo u mišićima, kostima i jetri. Ali kada ponestane tih zaliha, vaše crvene krvne stanice prenosit će sve manje hemoglobina. To znači da će tjelesne stanice dobivati manje kisika, što dovodi do anemije.

Koristan mineral

Željezo je mineral koji tijelo koristi, osim za opskrbu kisikom, za stvaranje hormona, tetiva, ligamenata i drugog vezivnog tkiva. Ako ga nedostaje, vjerovatno vaša prehrana ne obiluje mesom i ribom. Manjak je moguć i ako izgubite krv zbog povrede ili bolesti poput čira ili raka debelog crijeva ili ako vam probava ne radi dobro. Razina željeza može se smanjiti sa starenjem i ako ste početi manje jesti. Ako ste muškarac, trebali biste osigurati oko 8 mg željeza dnevno. Ženama mlađim od 50 treba oko 18 mg dnevno, a nakon 50. dovoljno je 8 mg dnevno. Ako ste vegetarijanac, treba vam dvostruko više. Hrana bogata vitaminom C (narandže, crvene paprike, jagode i brokula) pomaže tijelu da apsorbira željezo.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here