Da li je beauty sleep mit?

Kako bismo imali bolje mentalne sposobnosti, poboljšali kardiovaskularni sistem i imunitet, bili zadovoljniji, socijalno osvješteniji i imali sposobnost boljeg rasuđivanja. Naspavane osobe lakše obavljaju poslovne zadatke i uživaju u slobodnom vremenu bez osjećaja bezvoljnosti i umora. Mogli bismo nabrajati do sutra, a možda je jednostavnije da obuhvatimo sve benefite i zaključimo – kvalitetan san je važan za baš svaki aspekt našeg života.

Bilo da se bavite znanošću, tehnikom i inženjerstvom, bilo da ste službenik, obrtnik ili poljoprivrednik, neprekinuti san u trajanju od 7 do 9 sati odrasloj je osobi nužan. S druge strane, novorođenčad spava i do 16 sati dnevno. Ta brojka nam ponekad zvuči toliko magično da bismo rado proveli vikend u udobnosti doma, pod dekicom, u krevetu s madracem mekim poput oblaka. No, čak se i super dugi dječiji snovi ne mogu usporediti sa snom nekih životinja koje, baš poput čovjeka, mogu spavati i pri tome živopisno sanjati. Jeste li znali da jedna koala može spavati i do 18 sati bez prekida?

Obaveze, rokovi na poslu, dnevni zadaci koje si sami namećete, i najgori od svih, nesanica, samo su neki od razloga zbog kojih se ne možete dobro i kvalitetno naspavati. Naravno, čovjek može proživjeti neko vrijeme bez sna. Prema Guinnessovoj knjizi rekorda čak 11 dana i 24 minute, koliko je američki student Randy Gardner izdržao 1964. godine te zaslužno ušao u povijest. Kada su ga novinari pitali bi li taj odvažan zadatak ponovio, gotovo je kategorički viknuo: “NE!”.

Iako su daleko od Randyjeve rekordne brojke, mnogi pripadnici društva imaju ispodprosječnu brojku sati provedenih u snu. Posebno mladi Evropljani i Amerikanci, koji su u vječnoj borbi za promaknućima, edukacijom i žongliranjem između 10-satnog radnog vremena i privatnog života. Crveni alarm odavno su uključili dermatolozi, nutricionisti pa i psiholozi. Stoga smo prikupili neke dobro poznate mitove o snu te za mišljenje zatražili spomenute stručnjake

PROČITAJTE  IZ MOG UGLA Prof. dr. Kemal Dizdarević: Šta se dešava u mozgu pacijenta u stanju kome, sna, smrti

1. Dobre kreme i dermatološki tretmani mogu zamijeniti manjak sna

Ovaj mit ste vjerojatno susretali. Skloni su mu brojni samoprozvani influenceri vizažisti ili vaši poznanici koji su imali tetu koja je prve znakove umora rješavala umivanjem lica čajem od kamilice. No, problem je znatno dublji. Beauty sleep nije mit i da bi vaša koža bila obnovljena, 8 sati neprekinutog sna potrebno je za oporavak.

U prva 3 sata sna luči se hormon rasta iz hipofize, a ako se ovaj proces prekine, nastaju prve posljedice starenja. Taj je hormon neophodan kako bi se umanjila dnevna oštećenja na koži lica i tijela. U sljedeća 2 sata sna melatonin je povišen i koža ulazi u fazu regeneracije dok koža i tijelo razvijaju snažan protuupalni obrambeni mehanizam. Zadnja tri sata sna kombinaciju su aktivne REM i pasivne NREM faze. U NREM fazi spušta se razina kortizola i temperatura tijela na najnižu razinu. Mišići se u potpunosti opuste i postanu nepokretni što koži daje najveći oporavak tijekom svih 8 sati sna.

Kako bi ta posljednja faza sna bila optimalna, javlja se potreba za kvalitetnim krevetom i madracem s udobnom i prozračnom REM pjenom, koja je kombinacija lateksa i memorijske pjene. Zbog mekoće pjene, instantno ćete osjetiti rasterećenje ključnih tačaka u tijelu te ćete utonuti baš onoliko koliko trebate, bez osjećaja zarobljenosti u vlastitoj postelji. Uz čašu vode i hidratantnu kremu, dobar madrac je vaš osobni estetski hirurg.

2. Nakupljeni kilogrami povezani su isključivo s nepravilnom prehranom, a ne s nedostatkom sna

Nepravilna prehrana odavno je potvrđena kao uzrok povećane tjelesne težine, no izostaviti važnost sna u procesu održavanja zdravog i vitkog tijela bilo bi doista krivo. Upravo je dobar san važan za uravnotežen život jer jedino na taj način možete balansirati unos i potrošnju energije. Prehrana, tjelesna aktivnost i fizička odmornost preduvjet su za fit tijelo. Deregulacija apetita snažno je povezana sa snom.

PROČITAJTE  Greške roditelja koje bebama remete san

Kratak san čovjeku izaziva potrebu za povećanom potrošnjom energije. Hormon apetita grelin i hormon sitosti leptin tada su u potpunom disbalansu pa mozak može krivo registrirati glad. Osoba koja pomisli da je gladna zapravo je hronično umorna, a dodatni problem je noćno prejedanje koje se najčešće događa uslijed krivo percipirane gladi. Zbog premalo sna osim povećane tjelesne mase, moguće je razviti i dijabetes.

3. Važno je ostati budan i pribran pri obavljanju posla, umor je mit

Izazovno je rušiti vlastite granice i biti izdržljiv radnik, no testiranje granica izdržljivosti radije ostavite na sportskim terenima, a ne kroz manipulaciju snom. Tjerajući se na iscrpljujući rad, spavajući isprekidano kako biste dovršili željeni projekt ili najsmješnije, ne spavajući noćima da biste pogledali cijelu novu sezonu omiljene serije, ne pogoduje zdravlju vašeg uma.

Da se napokon dobro naspavate mogao bi vas potaknuti podatak kako su pacijenti koji boluju od anksioznosti, depresije, bipolarnog poremećaja i hiperaktivnosti kronično neispavani. Možda ovaj podatak na prvu zvuči malo okrutno prema vašem zdravlju, no koje su glavne poveznice mentalnog stanja i sna? Studije neuroslika i neurokemije sugeriraju da dobar san pomaže u jačanju mentalne i emocionalne otpornosti, dok kroničan manjak sna razvija negativne misli i emocionalnu ranjivost.

Kroz aktivnu REM i NREM, mirnu fazu sna, svaki spavač prođe određena tjelesna stanja. U mirnoj fazi sna događaju se najintenzivnije fiziološke potrebe i tada se tijelo opušta dok se kod aktivne REM faze tjelesna temperatura vraća i ponašamo se kao da smo budni. U REM fazi sanjanja razvijaju se najjači kognitivni procesi nakon koje ljudi lakše pamte, spremniji su učiti i biti emocionalno otvoreni. Prema istraživanjima, kod težih psihijatrijskih slučajeva pokazao se izostanak REM faze, što vodi k poremećaju spavanja, disbalansu u razini neurotransmitera i razini hormona stresa.

PROČITAJTE  Za lijepu i zdravu kožu su vam potrebna samo tri proizvoda

Rezultat je ometajuće razmišljanje i emocionalna regulacija. Osim nesanice, prisutno je i poremećeno disanje, sindrom naglih pokreta te narkolepsija.